Piotr Lisowski

Czym różni się od trochę droższych samochodów?

31 GRU 11:45

Dacia Logan MCV

Laureate / 0.9 turbo / R3 / LPG / 90 KM / 140 Nm od 2250 obr / 0-100 w 11,3 s

To najtańsze 4,5 metra kombi na rynku. Za 47 450 zł mamy przyzwoite wyposażenie i dosyć dynamiczny silnik z fabrycznym gazem. No i jest to zupełnie nowe auto, o którego tapicerkę nikt nigdy i w żaden sposób się nie ocierał. Na czym więc zaoszczędziła Dacia, skoro ceny konkurencyjnych, przestronnych modeli są znacznie wyższe?

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

Właśnie przetestowałem 4,5 m samochodu osobowego typu kombi, którego ceny w bazowej wersji startują od 37 400 zł i ciągle trudno mi to przyswoić. Ok, testowa wersja z turbodoładowanym silnikiem, instalacją LPG i lepszym wyposażeniem, kosztuje już 47 450 zł, co nie zmienia faktu, że na rynku i tak nie ma żadnego samochodu, który oferuje taką przestrzeń dla pasażerów z przodu, z tyłu i dla bagażu, za tak niewielkie pieniądze.

Fiat Tipo SW przyszedł mi do głowy jako pierwszy, ale jego ceny startują się od 53 400 zł, zaś wersja z fabryczną instalacją LPG to już wydatek 62 900 zł. Citroën C-Elysée? Ok, jest bardziej komfortowy, jego ceny zaczynają się od 39 900 zł, wiec podobnie, ale nie występuje ani w kombi, ani z fabrycznym LPG. Škoda Rapid Spaceback to też wyższa półka cenowa, czyli minimum 55 550 zł za podstawowe wyposażenie. Fabii Combi nie biorę pod uwagę, bo jest aż 12 cm krótsza od Dacii.

Wygląd tego auta, zwłaszcza tylnej części karoserii, to już zupełnie osobny temat. O ile Sandero wygląda zgrabnie, w przypadku Logana MCV z proporcjami coś nie spina. Ale mogę to przeżyć. Aha, testowałem wersję przedliftową, odświeżony Logan MCV, m.in. z lepiej wyglądająca kierownicą, czy LED-ami do jazdy dziennej, pojawi się w sprzedaży w 2017 roku. Auto miało przejechane ponad 21 000 km, co nawet zrobiło na mnie wrażenie, bo wielu producentów zmienia auta przeznaczone dla prasy co kilka, kilkanaście tysięcy kilometrów.

Co mnie zaskoczyło na plus?

Testując duże auto za niewielkie pieniądze, wymagałem tylko tyle, by w miarę sprawnie jeździło. Tymczasem Logan MCV jest na tyle duży, że gdy kierowca ma 1,9 m wzrostu, za nim także zmieści się osoba podobnego wzrostu. Może nie idealnie komfortowo, ale we wszystkich autach aut za te pieniądze jest to całkowicie niewykonalne. Wynika to z niemałej długości samochodu - 4,49 m. Bagażnik też nie należy do największych mi znanych, ma 573 litry i to bez kombinowania z kanapą. C-Elysée ma 506 litrów, Rapid Spaceback - 415 litrów, Tipo - 550 litrów, ale wszystkie z nich są droższe od Logana.

Silnik

W Loganie MCV z tym silnikiem na brak mocy i dynamicznego przyspieszenia nie można narzekać. Wyprzedzanie odbywało się zaskakująco sprawnie, chyba że wypełnimy auto ludźmi i bagażami. Jednostka benzynowa ma 90 KM mocy, turbodoładowanie, a niewielki wprawdzie moment obrotowy 140 Nm, rozwijany jest już od 2250 obr./min. To dobry wynik. 5 stopniowa przekładnia manualna ma długie przełożenia, więc na trójce można dynamicznie i bezstresowo wyprzedzać ciężarówki.

Zawieszenie

Do miasta, daje radę. Jest nieco głośne, ale za to jedzie się bardzo miękko i komfortowo nawet na większych nierównościach. Z drugiej strony pamiętam, że Citroën C-Elysée spisywał się w tej kategorii lepiej.

Wnętrze

Też robi zaskakująco dobre wrażenie. Spodziewałem się dramatu, a deska rozdzielcza wygląda całkiem nowocześnie. Sytuację najbardziej poprawia niczego sobie 7 calowy ekran LCD z funkcją dotykową i złączem USB. Ma wbudowaną nawigację, wprawdzie z mapami sprzed paru lat, np. bez obwodnicy Lublina z 2014 roku, ale da się je zaktualizować. W testowej Dacii w wyposażeniu Laureate ów gadżet wymaga jednak dopłaty 950 zł. Fotele są bardzo wygodne, chociaż brak im podgrzewania. Fotel kierowcy ma nawet przedziwną, ale działającą, regulację wysokości.

Jest klimatyzacja manualna, są też szyby elektryczne i to wszystkie 4! Ba, miałem nawet elektryczne i podgrzewane lusterka, tempomat, sterowanie audio przy kierownicy, Bluetooth, czy nawet bardzo wygodny i szeroki podłokietnik, chociaż dosyć brzydki. Była też klapa przednia podnoszona teleskopem! No i 4 głośniki systemu audio, bo w podstawowej wersji montowane są tylko 2, z przodu.

Złe rzeczy

Owe 4 głośniki są raczej przeciętnej jakości, przez co słuchanie muzyki z Dacii nie było moim ulubionym zajęciem. Jednak największym problemem było dla mnie wygodne zajęcie miejsca za kierownicą. Moje 1,9 m wzrostu wymagało odsunięcia fotela, przez co nie sięgałem rękami do kierownicy - brak regulacji w poziomie. Gdy zbliżyłem fotel do kierownicy, w prawe kolano wbijała mi się konsola centralna.

Fotel kierowcy lekko ruszał się do przodu. Z drugiej strony denerwowało to tylko na postoju, a podczas jazdy zupełnie nie zwracałem na to uwagi. Po zawartości Sieci widać, że nie tylko ja miałem z tym problem. Zapinanie pasów to też spora upierdliwość, zwłaszcza w zimie, gdy każdy ubrany jest w grubą kurtkę. Znalezienie zatrzasku do pasów, który został umieszczony prawdopodobnie najgłębiej jak się dało, bywa zwyczajnie czasochłonne.

Oświetlenie wnętrza też nie jest idealne. Ok, bagażnik jest oświetlony, ale tylna kanapa już nie. Do tego lampka z przodu jest wyjątkowo ciemna, a samochód jest naprawdę duży. To sprawiało, że wioząc moje babcie na wigilijną wyżerkę musiałem wspierać się latarką telefonu, żeby posadzić je bezpiecznie na tylnej kanapie. Nie miałem tez licznika spalania! Był tylko termometr, licznik przejechanych kilometrów i tyle. Ale dotyczy to podobno tylko wersji z fabryczną instalacją LPG. No i cały czas brzęczało mi też coś w okolicach tylnej klapy i nie mogłem dojść, co to było.

Znowu zawieszenie

Jeżeli chodzi o zawieszenie, różnica w porównaniu do aut droższych wyczuwalna jest przede wszystkim przy prędkościach autostradowych. Gdy się jedzie jeszcze szybciej, Logan MCV lata po jezdni, zwłaszcza przy silnym wietrze (waży tylko 1100 kg), przez co taka jazda bywa męcząca. Skrzynia biegów to też trudny temat, bo szybkie wrzucenie 3. biegu podczas wyprzedzania ze dwa razy mi trochę nie wyszło, choć innych autach mi się to nie zdarzało. Wsteczny też czasem lubi wskoczyć za drugim razem, przez co musiałem robić minę wskazującą na to, że właśnie taki efekt chciałem osiągnąć.

Światła

Też nie rozpieszczają. Do wyboru mamy tylko halogeny, które słabo radzą sobie w nocy, zwłaszcza gdy asfalt jest mokry. Kto raz przejedzie się autem z reflektorami typu Full LED, ten będzie miał ciężką przesiadkę na halogeny. Z tym, że takowe w małych tańszych autach spotykane są rzadko. Ale miałem je ostatnio w Clio Grantour i nie zamieniłbym ich na żaden inny element wyposażenia. Do tego halogeny w Loganie były ustawione bardzo nisko, zaś regulacją w kabinie można było je ustawić tylko jeszcze niżej.

Znowu silnik

Na silnik też też można ponarzekać. Ma 3 cylindry i tylko 0.9 litra pojemności, przez co jego praca hmm... nie jest aksamitna. Jako, że w Peugeocie 2008, którego też akurat miałem na stanie, również pracował 3 cylindrowy, turbodoładowany silnik (z tym że o pojemności 1.2 litra), stwierdzam że francuski wynalazek pracuje w bardziej okrzesany sposób.

Pewnie wiele osób czepi się też, że tak mały silnik musi być awaryjny. Jednak w Sieci nie mogłem znaleźć żadnych narzekań w tym temacie. A nie jest to silnik nowy, pojawił się w 2012 roku i montowany jest m.in. w nowych Smartach, Twingo, Clio, czy Captur.

Miałem też nieodparte wrażenie, że Logan znacznie dłużej nagrzewał się w środku, niż wspomniany Peugeot 2008. Czy kupiłbym sobie Logana MCV? Z przykrością dochodzę do wniosku, że jednak nie jest to auto jakiego szukam, ale wciąż uważam, że Dacia nie jest aż takim głupim pomysłem, jak się wszystkim wydaje.

Tym razem mam ochotę pojeździć nowym Sandero Stepway z 90 konnym dieslem, który z jakiegoś powodu wydaje mi się kolejnym rozsądnym kandydatem do miana dobrego auta za półdarmo. Wygląda znacznie lepiej wewnątrz, znacznie lepiej na zewnątrz i liczę na to, że pozycja za kierownicą jest tam nieco wygodniejsza, a wtedy całkowicie przestanę wierzyć we wszystkie drogie samochody. Ale jak będzie, zobaczę gdy pojeżdżę.

NASZA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAMY Z USŁUG ADOBE TYPEKIT, GOOGLE ANALYTICS, DISQUS ORAZ FACEBOOK.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków