Piotr Lisowski

Renault Mégane GrandCoupe

Jak wynika z moich rozmów ze znajomymi, stereotyp Renault jako niesolidnego auta wciąż mocno się trzyma. Jak więc w roku 2017 wyglądają te legendarne francuskie niedoróbki? Poza tym warto wiedzieć, że nie jest to zwykłe Mégane w sedanie, bo GrandCoupe jest gigantyczne - jak na Mégane oczywiście. Auto jest dłuższe nawet niż odmiana kombi, ma też większy rozstaw osi. Efektem jest duża ilość miejsca na nogi i wielki bagażnik.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

19 KWI 19:35

WADY

Pierwsza rzecz, której raczej nie spotyka się u konkurentów, nawet tych francuskich, to lekko trzeszczące uchwyty/klamki do zamykania drzwi od wewnątrz. Uchwyt u kierowcy przy delikatnym ugniataniu wydawał z siebie dźwięki, pomimo że auto to rocznik 2016 i ma na liczniku 15 tys km.

W środku jest też nieco głośniej, niż u wielu konkurentów - przez szum powietrza. Problem to może duże słowo, ale szum w samochodzie przy 140 km/h już słuchać, a szybsza jazda nieco zakłócała rozmowę i słuchanie muzyki. Trochę przyczepię się też, ale tu już tylko trochę - do zawieszenia. Peugeot 308 wydawał mi się bardziej miękki i odrobinę lepiej wyciszony. Nie chcę jednak dramatyzować, bo różnica nie jest warta nadmiernego przeżywania, ale jest.

Miałem też problemy z dostępem bezkluczykowym, który podobnie jak w Talismanie, który nie zawsze odblokowywał zamki po podejściu do auta. I to pomimo tego, że rozkładały się lusterka i włączało oświetlenie zewnętrzne. Musiałem więc wpierw ocierać się kieszenią o klamkę, mając nadzieję że dzięki bliższej odległości wszystko zadziała, a potem sięgnąć po pilota, co przy obu zajętych rękach nie jest czynnością pożądaną. A podobnych problemów nie miałem np. w tańszym Capturze.

Skrzynia automatyczna nazywa się EDC i ma 7 przełożeń. Rozwinięcie nazwy to Efficient Dual Clutch, co ni mniej ni więcej oznacza że jest dwusprzęgłowa. A dwusprzęgłowa skrzynia, z tego co się przyzwyczaiłem, zwykle sprawia że auto do 100 km/h przyspiesza sprawniej, niż z manualem. Tymczasem w przypadku Renault tak nie jest. Wersja z manualem przyspiesza do 100 km/h w 10,6 sek, zaś wersja z EDC 7 w 10,8 sek.

Z drugiej strony skrzynia EDC i tak działa lepiej niż w Talismanie oraz lepiej i bardziej dynamicznie, niż jakakolwiek jednosprzęgłowa skrzynia, nie daj boże CVT, z jaką miałem okazję jeździć. Do codziennej, dynamicznej jazdy to wystarczy ze sporym zapasem, choć trzeba mieć na uwadze że wrażenia z jazdy EDC nie są aż tak powalające, jak w przypadku np. DSG od Volkswagena.

ZALETY

Wygląd z zewnątrz i wewnątrz to dla mnie ogromny plus nowych modeli Renault. Z zewnątrz robotę robią niesamowicie ładne światła LED z przodu i z tyłu. Testowy model miał też 18 calowe felgi, wymagające dopłaty 2500 zł, co dodatkowo poprawiało ogólne wrażenie.

Wnętrze jest wg moich standardów bardzo dobrze wykonane, poza tymi nieszczęsnymi uchwytami i naprawdę ładne. O ile wnętrza starszych modeli Renault średnio mi się podobały, tak moim zdaniem w nowych autach Francuzi dogonili całą konkurencję, a nawet poszli dalej.

Największy bajer to oczywiście ekran dotykowy o przekątnej 8,7" zamontowany w pozycji pionowej. W porównaniu do Peugeota 308 działa szybciej i responsywnie, czyli opóźnienie między dotknięciem ekranu a reakcją jest minimalne. Jednocześnie przeciwnicy ekranów dotykowych też powinni być zadowoleni, bo temperaturę regulujemy za pomocą klasycznych pokręteł. Ale można to zrobić również z poziomu ekranu.

Kolejna sprawa która rzuca się w oczy - brak klasycznych liczników. Zamiast tego jest ekran LCD z fajną grafiką, pełniący rolę prędkościomierza i obrotomierza. Takich bajerów zwykle nie spotyka się u konkurentów Mégane, przynajmniej nie widziałem tego ani w Astrze, ani w 308, ani też w Golfie, choć tym ostatnio jeździłem ponad rok temu, a poliftowej wersji jeszcze nie znam.

Jest też Bluetooth, jak i masaż w fotelu kierowcy, czy pełne światła LED (w tym mijania i drogowe). Te wprawdzie nie mają żadnego adaptacyjnego i inteligentnego dopasowywania się do warunków drogowych, jak Intellilux u Opla, ale i tak robią robotę. W porównaniu do zwykłych halogenów wrażenia z jazdy w nocy to niebo a ziemia. LED-y w Mégane są też jaśniejsze od wszystkich ksenonów z jakimi miałem do czynienia. Aktywny tempomat też jest na liście wyposażenia opcjonalnego, ale działa tylko do 40 km/h. Oznacza to, że będzie bardzo pomocny by spokojnie przejechać spokojnie trasę od miasta do miasta, ale nie przyda się podczas powolnej jazdy w korkach.

Poza tym to naprawdę duży samochód. Ma 4,63 m długości, podczas gdy wersja hatchback mierzy zaledwie 4,36 m! Jest to nawet nieco więcej od odmiany kombi, która ma 4,62 m. Efekt jest taki, że podczas gdy hatchback ma niewiele miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu, w GrandCoupé przestrzeni jest znacznie więcej, a bagażnik ma aż 550 litrów, czyli jest wielki. Jak dla mnie ten model ze względu na wymiary powinien być sprzedawany pod inną nazwą.

Silnik benzynowy 1.2 TCe jest po prostu poprawny, ale w sumie nie wiem czego więcej można spodziewać się po mocy 130 KM. Pomimo turbodoładowania trochę brakuje momentu obrotowego, jest tylko 205 Nm i to od 2000 obr./min, podczas gdy podobne, 3 cylindrowe silniki PSA, czy 4 cylindry w Astrze mają wyższy moment obrotowy, który zaczyna się jeszcze niżej, przez co nieco przyjemniej się wyprzedza.

CENY

Startują od 59 990 zł, czyli na tym samym poziomie jak znacznie krótsza wersja hatchback. Najwyższe wyposażenie Intens oznacza wzrost ceny do 71 600 zł, zaś zmiana silnika na 130 KM i skrzyni na EDC zwiększa kwotę końcową do 85 600 zł. W wyższym wyposażeniu hatchback jest już tańszy, kwoty to odpowiednio 69 600 zł i 83 600 zł. Kombi jest znowu droższe, niezależnie od wyposażenia.

Poza tym wersji GrandCoupé nie można kupić w jeszcze lepszym wyposażeniu z bardzo fajnym nagłośnieniem Bose, podobnie jak nie da się zamówić wersji GT z 160 konnym silnikiem diesla.

NASZA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAMY Z USŁUG ADOBE TYPEKIT, GOOGLE ANALYTICS, DISQUS ORAZ FACEBOOK.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków