Alfa Romeo Stelvio
SUV który zawstydza Porsche

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

Piotr Lisowski

18 LIS 11:55

Pod maską pracuje silnik 2.9 V6 o mocy 510 KM, który powstał we współpracy z Ferrari. Rozkład masy 50/50 został osiągnięty m.in. dzięki wykorzystaniu włókna węglowego, z którego wykonano wał napędowy, czy aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, hamulce, drzwi i błotniki, pokrywa silnika, a także pokrywa tylna.

Podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles zaprezentowano najnowsze dzieło z logo Alfy Romeo: model Stelvio w wersji Quadrifoglio - nowy, a zarazem pierwszy SUV w ponad 100-letniej historii tej marki. Producent podkreśla, że jego celem jest zostanie punktem odniesienia w segmencie średnich samochodów SUV.

Ma na to wpłynąć wyjątkowa stylistyka, nowoczesne silniki tworzone razem z Ferrari, doskonałe rozłożenie wagi (50/50), zaawansowane, wyjątkowe rozwiązania techniczne i stosunek masy do mocy. Auto zostało zaprojektowane w Centrum Inżynierii i Stylu Alfy Romeo w Modenie, SUV Stelvio będzie produkowany w odnowionej fabryce w Cassino.

W istocie przełęcz Stelvio to najwyższa górska przejezdna przełęcz we Włoszech (druga w Europie), a krajowa droga o tej samej nazwie, która przez nią przechodzi wije się na odcinku prawie 20 km i liczy ponad 75 ostrych zakrętów, ujawniając zapierające dech w piersi krajobrazy i oszałamiająco szybkie zmiany wysokości, sięgające 2758 m n.p.m.

Z zewnątrz uwagę zwraca zwłaszcza tył Stelvio, wyróżniający się sportowym charakterem podkreślonym przez cztery końcówki wydechu i przede wszystkim przez charakterystyczny ścięty tył. Wymiary auta to długość 468 cm, wysokość 165 cm i szerokość 216 cm.

Tę samą, sportową inspirację odnajdujemy we wnętrzu SUV-a Stelvio, o czym świadczy zebranie wszystkich przycisków sterowania na małej kierownicy, zaprojektowanej tak, by mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. Miejsce kierowcy zostało wykonane z włókna węglowego, drewna i materii miłych dla oka i przyjemnych w dotyku, połączonych w taki sposób, by od razu poczuć, że zostały one wykonane ludzkimi rękami.

Innym elementem, który wyróżnia Alfę Romeo są silniki. Stelvio Quadrifoglio jest wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 2.9 V6 o mocy aż 510 KM, połączony z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Zainspirowany technologią Ferrari, benzynowy silnik BiTurbo z 6 cylindrami jest wykonany w całości z aluminium. Wszystko po to, by zredukować całkowitą masę samochodu, szczególnie tę przenoszoną na oś przednią.

Turbodoładowany silnik benzynowy 2.9 V6 o mocy 510 KM ma też być zaskakująco ekonomiczny, dzięki sterowanemu elektronicznie systemowi dezaktywacji cylindrów. Jednostka napędowa 2.9 V6 Biturbo modelu Stelvio Quadrifoglio podobno wyróżnia się także charakterystycznym dla Alfy Romeo dźwiękiem.

Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów ZF ma specjalną kalibrację, umożliwiającą zmianę biegów w zaledwie 150 milisekund w trybie Race. W standardzie na kolumnie kierownicy montowane są aluminiowe łopatki zmiany biegów.

Oprócz silnika 510 KM, montowanego tylko i wyłącznie w wersji Stelvio Quadrifoglio, pośród innych jednostek napędowych w gamie Stelvio znajdzie się silnik 2.0 turbo benzyna o mocy 280 KM z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Jest to 4-cylindrowa jednostka, również wykonana w całości z aluminium, która rozwija maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2250 obr./min.

Zgodnie z założeniami Alfy Romeo elektronika kontrolująca to wszystko nie powinna być inwazyjna, ale wykorzystana tylko do spotęgowania doznań podczas jazdy, zapewnionych już zresztą przez doskonale zaprojektowane podwozie i zawieszenie.

SUV Stelvio Quadrifoglio wyposażony jest także w napęd 4x4 obejmujący aktywną skrzynkę rozdzielczą i mechanizm różnicowy przedni. Skrzynka rozdzielcza wykorzystuje technologię aktywnego sprzęgła, co ma zapewnić ekstremalnie dynamiczną jazdę i niskie spalanie. Dzięki temu Alfa w stanie przewidzieć utratę przyczepności kół, opierając się na informacjach zebranych przez czujniki przyspieszenia bocznego i wzdłużnego, kąta skrętu kierownicy oraz odchylenia samochodu.

W normalnych warunkach Stelvio Quadrifoglio z systemem Q4 zachowuje się jak pojazd z napędem na tył. Po osiągnięciu granicznej wartości przyczepności kół, system w rzeczywistym czasie przekazuje 60% momentu napędowego na oś przednią.

Dwa sprzęgła w mechanizmie różnicowym tylnym pozwalają odrębnie sterować przekazaniem momentu na każde z kół. W ten sposób przekazywanie mocy na podłoże poprawia się również w warunkach niskiej przyczepności. Ma to się przekładać na najlepszą w tej kategorii kontrolę samochodu pod względem napędu i stabilności na zakrętach.

Alfa Romeo podkreśla, że jednym z głównych celów, który przyświecał projektowaniu Stelvio Quadrifoglio było zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy. Kluczowymi czynnikami w osiągnięciu tego celu są: idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami oraz doskonały stosunek masy do mocy, który uzyskany został poprzez specjalne zarządzanie masami i materiałami oraz umieszczenie w możliwie najbardziej centralnej pozycji elementów o największej masie.

Jeszcze nieznany, ale podobno znakomity stosunek masy do mocy osiągnięto natomiast poprzez zastosowanie ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, czy aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, hamulce, drzwi i błotniki, pokrywa silnika, a także pokrywa tylna.

NASZA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAMY Z USŁUG ADOBE TYPEKIT, GOOGLE ANALYTICS, DISQUS ORAZ FACEBOOK.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków