Piotr Lisowski

11 LIS 17:20

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

Nowy Volkswagen Golf
z silnikiem 1.5 TSI Evo o mocy 130 lub 150 KM

To wciąż 7. generacja auta, ale znacznie odświeżona. W najbogatszej wersji prędkościomierz zastąpiono ekranem o przekątnej 12,3", zaś środkowy ekran urósł do 9,2" i pozbawiono go przycisków. Pojawiła się też funkcja Emergency Assist, która potrafi wykryć gdy z kierowca przestanie reagować. Wtedy samochód włączy światła awaryjne i zacznie jeździć slalomem, by zwrócić na siebie uwagę.

Volkswagen zaprezentował w Wolfsburgu zmodernizowanego Golfa, który jest najpopularniejszym modelem w historii niemieckiego koncernu, sprzedanym dotąd w liczbie ponad 33 milionów egzemplarzy. Nowości w zmodernizowanym Golfie najszybciej można zauważyć we wnętrzu. Model 2017 roku ma nowe i w coraz większym stopniu cyfrowe wskaźniki oraz elementy obsługi.

Ich głównym elementem jest zastosowany po raz pierwszy w tym modelu Active Info Display. Oznacza to wirtualne wskaźniki wyświetlane na 12,3-calowym kolorowym ekranie o rozdzielczości 1440 x 540 pikseli, co pozwala na bardzo szczegółowe i wyraźne przedstawienie wszystkich elementów. Dobrym przykładem tego, jak działają interaktywne elementy wyświetlacza dostarcza profil „Nawigacja”. Po jego wybraniu tarcze prędkościomierza i obrotomierza zostają przesunięte na boki ekranu, by zostawić na środku więcej miejsca na mapę nawigacji. Numery telefonów czy okładki płyt CD również mogą pojawić się na ekranie Active Info.

Stosowane dotąd w Golfie systemy multimedialne Volkswagen zastępuje sprzętem nowej generacji. Dotychczasowe systemy „Compositon Touch” i „Composition Colour” z 5-calowymi ekranami (rozdzielczość 400 x 240 pikseli) zostają zastąpione przez nowy system „Composition Colour” z dotykowym ekranem o przekątnej 6,5 cala i rozdzielczości 800 x 480 pikseli.

Wyższy stopień zaawansowania prezentowały dotąd systemy multimedialne „Composition Media” oraz „Discover Media” (z nawigacją), wyposażone w 6,5-calowe ekrany. Zostają one teraz zastąpione przez multimedia noszące takie same nazwy, ale mające w wyposażeniu ekrany o przekątnej 8 cali. Nie zmienia się ich rozdzielczość wynosząca 800 x 480 pikseli. Najwyższej klasy sprzęt informacyjno-rozrywkowy „Discover Pro”, który będzie miał teraz dotykowy monitor 9,2-calowy zamiast 8-calowego. Przy tym jego rozdzielczość wzrośnie z 800 x 480 do 1280 x 640 pikseli, czyli z ze 117 do 155 dpi.

W wypadku „Discover Pro” zrezygnowano z tradycyjnych przycisków i pokręteł, cała obsługa odbywa się przy pomocy dotykowego ekranu oraz pięciu pól znajdujących się po jego lewej stronie. Poza tym kierowca może samodzielnie skonfigurować główny ekran systemu „Discover Pro”, co nie było możliwe w poprzedniej wersji. System „Discover Pro” obsługuje się też przy pomocy gestów (ta możliwość istnieje po raz pierwszy), a także poprzez dotyk lub wydając polecenia głosem.

Kolejnymi elementami wyposażenia systemu multimedialnego „Discover Pro” są między innymi: wzmacniacz o mocy wyjściowej 4 x 20 W, odtwarzacz DVD, dwa wejścia USB (współpracujące z Apple), dwa czytniki kart SD, wejście AUX-IN, dysk SSD o pojemności 10 GB, jukebox oraz odtwarzacz podcastów. W wyposażeniu dodatkowym znajdują się: „Rear View” (kamera przekazująca obraz za samochodem), DAB+, nawet dwa dodatkowe wejścia USB oraz dwa interfejsy dla telefonów komórkowych.

Swój smartfon kierowca i pasażer mogą odłożyć w Golfie do specjalnego boksu. Znajdujący się tam telefon jest ładowany bezprzewodowo i zostaje sprzężony z anteną zewnętrzną (wg standardu QI). Ponadto system multimedialny umożliwia połączenie Golfa ze współczesnymi smartfonami działającymi w systemach Apple i Android za pośrednictwem aplikacji Mirror Link (Android), CarPlay (Apple) oraz Android Auto (Android).

Za pośrednictwem funkcji Guide & Inform korzystać można z różnych usług internetowych. Wśród dostępnych aplikacji są m.in. Wyszukiwanie celów specjalnych online, Stacje benzynowe (położenie i cena paliwa), Wiadomości, Parkingi (położenie i liczba wolnych miejsc), Pogoda, Stacje ładowania (dla Golfa GTE i e-Golfa), Internetowe informacje o ruchu drogowym, Google Street View, Google Earth, Internetowe wyszukiwanie celów specjalnych oraz Internetowa aktualizacja map. Dzięki informacjom o aktualnej sytuacji na drogach podróż łatwiej zrealizować w zaplanowanym czasie, ponieważ nawigacja na bieżąco uwzględnia informacje dotyczące natężenia ruchu, korków na drodze oraz innych utrudnień.

Po raz pierwszy Volkswagen oferuje w Golfie pakiet usług „Security & Service”. Jedną z jego najważniejszych funkcji jest automatyczne powiadamianie o wypadku lub awarii oraz planowanie terminu przeglądu serwisowego. Uruchamiając system pomocy, w razie wypadku, kierowca automatycznie przekazuje służbom ratunkowym informacje na temat pojazdu oraz miejsca, w którym się znajduje.

Na bazie systemów Lane Assist (utrzymuje auto na obranym pasie ruchu) oraz ACC (automatyczna regulacja odległości od poprzedzającego samochodu) Volkswagen opracował do wszystkich Golfów z przekładnią DSG system wspomagający poruszanie się w korku. Znacznie ułatwia on jazdę polegającą na ciągłym podjeżdżaniu i ponownym hamowaniu. Inną nowością w grupie samochodów klasy kompaktowej jest Trailer Assist. Zdejmuje on z kierowcy trud zastanawiania się nad tym jak mocno cofając auto powinien skręcić kierownicę w lewo, aby skierować przyczepę w prawo – lub odwrotnie.

Kolejny system wykorzystujący działanie zarówno Lane Assist, jak i ACC nosi nazwę Emergency Assist. Jeśli tylko czujniki rozpoznają, że kierowca nie kieruje autem, nie hamuje, ani nie przyspiesza system najpierw szarpnie samochodem wykorzystując układ hamulcowy, a jeśli to nie odniesie skutku zainicjuje awaryjne hamowanie. Automatycznie włączą się wtedy światła awaryjne, a Golf zacznie też jechać slalomem po pasie ruchu, aby zwrócić uwagę innych uczestników ruchu na to, że mają do czynienia z niebezpieczną sytuacją.

Nowego Golfa wyposażono w zmodernizowane silniki TSI z rodziny EA211. Oznacza to debiut nowej benzynowej jednostki turbo – 1.5 TSI Evo. Jest to czterocylindrowy silnik o mocy 150 KM wyposażony w system odłączania cylindrów (ACT). Pojawi się również wersja Blue Motion z silnikiem osiągającym moc 130 KM. Silnik osiąga swój maksymalny moment obrotowy wynoszący 200 Nm już przy 1.400 obr./min.

Po raz pierwszy jednostka 1.5 TSI Evo będzie wyposażona w rozszerzoną funkcję „żeglowania” – po zdjęciu nogi z pedału gazu silnik zostanie całkowicie wyłączany. Dotychczas było to możliwe jedynie w samochodach z hybrydowym zespołem napędowym, ponieważ takie systemy jak elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego czy pompa wspomagania siły hamowania musiały być zaopatrywane w energię. Dzięki „żeglowaniu” oraz innym innowacjom technicznym silnik może zaoszczędzić do 1,0 litra benzyny na 100 km. Według normy NEDC zużycie paliwa przez tę wersję będzie wynosić 4,6 l/100 km.

Volkswagen zaaplikował także dodatkową porcję mocy Golfowi GTI – będzie on teraz rozwijał 230 KM oraz 245 KM (GTI Performance). Poza tym pojawi się nowa, 7-biegowa przekładnia DSG (z dwoma sprzęgłami) – jako bardziej efektywna – będzie stopniowo zastępowała w Golfie wszystkie 6-biegowe przekładnie DSG.

Z zewnątrz wśród zmienionych elementów stylistycznych znajduje się przedni i tylny zderzak, nowe reflektory halogenowe z diodowymi światłami do jazdy dziennej, nowe reflektory LED-owe zamiast ksenonowych, nowe błotniki z przodu, nowe tylne lampy w technologii LED, a także nowe wzory obręczy kół oraz lakiery. Poza tym wszystkie Golfy oraz Golfy Variant są od teraz wyposażane w diodowe lampy, gdzie żadne funkcje nie są realizowane z wykorzystaniem tradycyjnych żarówek.

Ponadto w swojej najbogatszej wersji diodowe lampy mają funkcję kierunkowskazów, z zewnątrz można je też rozpoznać po białych, wąskich paskach diod, które w czasie gdy kierunkowskaz znajduje się w użyciu emitują światło pomarańczowe. Ponadto w najbogatszej wersji lampy w charakterystyczny sposób zmieniają rodzaj światła ze zwykłego LED-owego na również LED-owe światło hamowania.

NASZA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAMY Z USŁUG ADOBE TYPEKIT, GOOGLE ANALYTICS, DISQUS ORAZ FACEBOOK.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków