Piotr Lisowski

Wg planów rządu Polska ma być motoryzacyjną potęgą

Minister nauki i szkolnictwa zapowiedział, że każda firma chętna do prowadzenia prac badawczych w branży motoryzacyjnej może liczyć na 20 mln zł dofinansowania. Warunkiem programu InnoMoto jest złożenie wniosku do 20 stycznia 2017 roku. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczy na rozwój łącznie 250 mln zł, ale kwota z czasem będzie coraz wyższa.

14 LIS 17:10

 

W momencie gdy o polskiej motoryzacji mówi się już głównie w czasie przeszłym, rząd zapowiada plany zmiany tej sytuacji. Wiceminister Nauki i Szkolnictwa twierdzi, że "tego rodzaju innowacje przyczynią się do wzmocnienia kluczowego sektora polskiej gospodarki, jakim jest branża motoryzacyjna". Ma to umożliwić powstanie innowacyjnych poduszek powietrznych, laserowych układów oświetlenia, czy ultralekkich samochodów.

Program już ruszył, a Jakub Murawski,  ekspert ds. motoryzacji w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju "kontaktują się z nami zarówno małe, średnie, jak i duże spółki, które prowadzą lub zamierzają rozpocząć prace nad innowacyjnymi produktami czy technologiami z sektora automotiv". Nie ma przy tym żadnych ograniczeń narodowościowych i kapitałowych, wystarczy mieć działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce. Jest jeden ważny warunek, by złożenie wniosku odniosło jakikolwiek skutek, trzeba pokazać prototyp lub gotowy produkt.

Kwota dofinansowania nie jest całkowita, może pokryć do 80% finansowania projektu. Wiadomo także, że nie każdy może liczyć na maksymalne dofinansowanie. Wnioski będą rozpatrywane indywidualnie, a dofinansowanie będzie wynosić w granicach od 1 do 20 mln zł. Wiadomo także, że to dopiero początki, program będzie przedłużony na kolejne lata, zaś pula dofinansowania ma być coraz większa.

Aktualnie polska branża motoryzacyjna to 2,7 tys. firm, z czego 75% nie jest duża, zatrudnia do 10 osób. Łącznie w sektorze pracuje do 2,8 tys. osób, co stanowi 1,4% w PKB (23 mld zł) i 12% polskiego eksportu (69,6 mld zł). Największa część tej kwoty wytwarzają duże koncerny, czyli m.in. Fiat, Opel, Volkswagen, Delphi, Faurecia, Volvo i RTW.

Polska motoryzacja nie ma aktualnie żadnego liczącego się przedstawiciela w segmencie samochodów osobowych. Dużo lepiej rodzimy sobie w sprzęcie użytkowym i przemysłowym, chodzi o autobusy, traktory, naczepy, napędy, czy tapicerka. Firmy takie jak Solaris, Solbus, Wielotn, Wawrzaszek, Ursus i Boryszew są liczącymi się producentami na światowych rynkach, zaś Solaris jest jedną z najlepszych firm na świecie w swojej kategorii.

ŹRÓDŁA:

pulshr.pl (Innomoto, branża motoryzacyjna: 250 mln zł na prace badawcze dla firm)

ncbir.pl (Dokumentacja dla Konkursu nr 6 w ramach Programu sektorowego „INNOMOTO”, finansowanego ze środków w ramach Działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” POIR w 2016 r.)

NASZA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAMY Z USŁUG ADOBE TYPEKIT, GOOGLE ANALYTICS, DISQUS ORAZ FACEBOOK.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków