Piotr Lisowski

BMW X5

20 MAR 09:15

F15 / xDrive25d / 2.0 diesel / 231 KM / 500 Nm / 0-100 7,7 s

Żeby było śmiesznie BMW jest teraz tańsze od Volvo. Kolejna sprawa, odkąd przejechałem się nowym XC90 po prostu sprawdzam, czy jakieś inne auto jest od niego lepsze i póki co jeszcze żadne takie nie było. Do tej pory jeździłem m.in. Touaregiem, który lepszy na pewno nie jest, a także Lexusem RX 450h, któremu do Volvo jest już stanowczo bliżej, ale to też nie to. Tym razem trafiłem na "nowe" BMW X5, czyli model F15, zaprezentowany w roku 2013.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

Na wstępie zaznaczyć muszę, że ogromne SUV-y nie są moimi ulubionymi autami do jazdy na co dzień. Raz, że trudno znaleźć miejsce parkingowe, a dwa - jest komfortowo, ale zupełnie nie czuć wrażeń z jazdy. Tak ogromne auta to trochę jak szezlong na kołach. Można się odprężyć, ale trudno się pobawić. Ale do rzeczy.

ZALETY

W 2015 roku odświeżono silnik wersji xDrive25d (i sDrive), który teraz ma 231 KM. I przyznaję, że to jest jedyny punkt, gdzie XC90 z dieslem D5 wyraźnie odstaje od BMW. Po pierwsze zamiast 470 Nm mamy tu 500 Nm i to nie od 1750 obr./min, jak w Volvo, a od 1500 obr./min. Ale robotę robi to tylko trochę, bo Volvo waży 2030 kg, podczas gdy BMW - 2115 kg. W efekcie XC90 zbiera się do 100 km/h w 7,8 sekundy, a mocniejsze X5 robi to tylko w 0,1 s szybciej. Czyli trochę pomijalna kwestia.

Pole w którym BMW wychodzi na prowadzenie, to zużycie paliwa. BMW przy 90 km/h potrzebowało średnio 5-6 litrów, podczas gdy XC90 domagało się ode mnie średnio 0,5-1 litra więcej. Po zwiększeniu prędkości do 140 km/h w BMW wychodziło mi 9 litrów, a różnica w porównaniu do Volvo była mniej więcej taka sama. Co ciekawe, bo pewnie każdy czeka na takie porównanie, dokładnie tyle samo oleju napędowego potrzebuje Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM.

Chcę też dodać, że taki silnik jak w xDrive25d, spokojnie wystarcza do komfortowego i dynamicznego podróżowania. Nie jest to może rakieta, ale wyprzedza się bardzo sprawnie i tak samo startuje się spod świateł. A jeżeli ktoś chce jeszcze szybciej, ma do wyboru silniki diesla aż do mocy 381 KM. Jest też wersja benzynowa o mocy 450 KM, która przyspiesza do 100 km/h w 4,9 sekundy.

Kolejna sprawa - silnik ma tylko 2 litry pojemności i tylko 4 cylindry. Zupełnie jak ten w Volvo. Ale jeżeli ktoś od razu kojarzy to z legendarnym 1.9 TDI, to zupełnie inna bajka. Tego silnika praktycznie nie słychać w środku, a jeżeli już słychać - nie jest to nic drażniącego.

No i X5 to jednak nie do końca ten sam kaliber co XC90, jeżeli chodzi o wymiary. BMW ma 4,89 m długości, zaś Volvo - 6 cm więcej. W przypadku szerokości jest to 1,94 m w przypadku X5 oraz 2,01 m w przypadku XC90, czyli kolejne 7 cm więcej.

Do audio, które miało na sobie napis Harman Kardon, nie mam najmniejszych zastrzeżeń. Gra doskonale, zarówno gdy poziom głośności jest niski, jak i wysoki. Ale jeżeli komuś to nie odpowiada, można je za dopłatą zmienić na jeszcze lepszy system z napisem Bang & Olufsen.

Poza tym BMW nie ma ekranu dotykowego, a multimedia obsługujemy za pomocą joysticka. No można się przyzwyczaić, ale każdy kto choć raz korzystał ze smartfona z Androidem, ten w Volvo nie musi się do niczego przyzwyczajać, bo działa to mniej więcej tak samo jak pierwszy lepszy telefon.

X5 nie da się odmówić dobrego wykończenia, zasadniczo nie brakuje tu niczego, co widziałem w XC 90. Jednak Volvo jest o krok dalej. Jest lepsze, prostsze - w tym pozytywnym sensie, bardziej wysmakowane i wygodniejsze.

Jest też system świateł adaptacyjnych LED - BMW Selective Beam. Producent określa tą funkcję jako nieoślepiający asystent świateł drogowych i faktycznie tak to działa. System sam dobiera, który fragment drogi może oświetlić, a który nie - by nie oślepić innych na drodze. Dzięki temu kierowca X5 widzi dużo, dużo więcej. Ale... XC90 ma taki sam system. Ma go też Opel Astra, no może jest tam trochę prostszy, ale też działa bez zarzutu.

Miałem też usługę o nazwie Connected Drive, co oznacza m.in. możliwość uruchomienia na ekranie nawigacji aplikacji Spotify, z której często korzystam. Równie często korzystam też z Map Google oraz Yanosika, ale takiej możliwości już nie było. Ponadto za pomocą BMW Remote można zdalnie połączyć się z samochodem i w ten sposób zmienić temperaturę w aucie, czy też przesłać adresy do nawigacji w samochodzie. Kamera cofania ma oczywiście system 360 stopni, więc widać wszystko co się dzieje w koło auta i to w znakomitej jakości.

WADY

Jeżeli chodzi o wnętrze, BMW to też trochę inny temat niż minimalizm Volvo. Tu przycisków jest całe mnóstwo. I gdy w Volvo cały samochód obsługuje się intuicyjnie, to w BMW trzeba sie zastanowić, przeczytać napisy i dopiero wtedy wiadomo co gdzie i jak.

Złącze USB, znajdujące się w schowku pod prawym łokciem, ładowało mojego Xiaomi Redmi 3S baaardzo wolno. Złącze w Volvo, czy nawet w Oplu Astrze, którym jeździłem tydzień wcześniej, nie miało najmniejszego problemu z szybkim naładowaniem mojego telefonu.

Nie znalazłem też funkcji trzymania się pasa ruchu. Jest tylko system, który ostrzega, że z tego pasa zjechaliśmy. Są jednak auta i to znacznie tańsze, jak np. Skoda Superb, które potrafią automatycznie skręcić kierownicą na delikatnych łukach, jeżeli nam o tym się zapomni.

CENY

Wersja xDrive25d startuje od 253 500 zł, co oznacza że BMW jest tańsze od Volvo XC90 D5, który kosztuje 274 000 zł. Ale do tego dorzucić można mnóstwo opcjonalnego wyposażenia, o którym bardzo chciałbym napisać, ale niestety cennik X5 z oficjalnej strony BMW jest zdjęty, zaś konfigurator działa tak, że nic nie da się w nim skonfigurować.

Wiem jedynie, że diesel o mocy 258 KM to wydatek 294 300 zł, a za 313 KM zapłacić trzeba 314 800 zł. Jest też wersja M50d z dieslem rozwijającym 381 KM - 406 478 zł. Jednostki benzynowe zaczynają się od 306 KM za wersję xDrive35i, aż po 450 KM w przypadku xDrive50i. Ceny to odpowiednio 292 300 zł lub 358 800 zł.

NASZA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAMY Z USŁUG ADOBE TYPEKIT, GOOGLE ANALYTICS, DISQUS ORAZ FACEBOOK.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków