Jak dobrze wykonać korektę lakieru?

Lakier każdego samochodu da się wyprowadzić niemal na lustro, nawet gdy z upływem lat zrobił się całkiem matowy. Niestety da się też zrobić korektę lakieru, podczas której dodatkowo tworzymy mnóstwo mikrorys, drobnych hologramów i swirli, widocznych w intensywnym słońcu. Wygląda to mniej więcej jak ślad po polerce. Wszystko zależy od tego jakich narzędzi i preparatów użyjemy.

Na początku auto trzeba dokładnie opłukać z piachu i brudu, który przykleił się do lakieru. Dopiero wtedy można nałożyć pianę aktywną, bądź szampon i kolistymi ruchami umyć całe auto. Trzeba do tego używać miękkiej gąbki, unikać szczotek i twardych gąbek. Idealnie nadaje się do tego każda miękka gąbka polerska.

mycie wstępne
(wybierz jeden produkt)

Następnie z auta trzeba zdjąć asfalt, smołę i zabrudzenia, których zwykłe mycie nie usunęło. Pozostawienie tego typu rzeczy na lakierze znacznie utrudni polerowanie. Do tego celu najlepiej użyć gąbki do glinkowania. Są też preparaty chemiczne do usuwania smoły. Nie są one konieczne, ale ich użycie uprości proces i sprawi, że glinka nie zabrudzi się tak szybko. To ważne, ponieważ używanie brudnej glinki dodatkowo rysuje lakier.

usuwanie smoły, asfaltu
(wybierz samą gąbkę lub gąbkę + preparat)

Wszystkie plastikowe elementy karoserii trzeba zakleić taśmą lakierniczą. Jest to szczególnie ważne, jeżeli używamy polerki rotacyjnej, która może uszkodzić gumy i plastiki ze względu na wysoką temperaturę. W przypadku polerek oscylacyjnych zabezpieczanie nie jest konieczne, gdyż te nie rozgrzewają aż tak polerowanej powierzchni. Mimo wszystko warto to zrobić. Ułatwi to doczyszczenie tych elementów zakończeniu korekty lakieru.

W przypadku polerki rotacyjnej trzeba przede wszystkim pamiętać, by omijać ranty i załamania na karoserii. Ryzyko przetarcia jest dosyć duże. Polerki oscylacyjne są pod tym względem bardziej bezpieczne.

Do korekty użyć można polerki rotacyjnej lub oscylacyjnej (inaczej orbitalnej, czy też Dual Action). W przypadku polerki rotacyjnej talerz kręci się tylko dookoła. W przypadku oscylacyjnej wibruje na boki, ale również wiruje - choć znacznie wolniej. Polerkę oscylacyjną można nawet przyłożyć do dłoni bez żadnych konsekwencji.

MASZYNY POLERSKIE OSCYLACYJNE
(wybierz jeden produkt, lub polerkę obrotową)

Dobrej korekty lakieru nie da się wykonać przy pierwszy podejściu, zabieg zawsze trzeba wykonać minimum dwukrotnie. Wynika to z faktu, że najpierw trzeba usunąć najgrubsze rysy. Do tego wymagana jest twarda gąbka i twarda pasta tnąca. Futro polerskie też wchodzi w grę, ale nie zalecamy go ze względu na pylenie. Warto je rozważyć jedynie w przypadku wyjątkowo twardych lakierów (czyt. metalizowane BMW).

pady polerskie
(wybierz jeden produkt, lub polerkę obrotową)

Taki proces generuje jednak drobne rysy na większości lakierów, widoczne w pełnym słońcu, bądź pod lampą LED o ciepłej temperaturze światła. Właśnie dlatego zabieg trzeba powtórzyć, tym razem używając miękkiej gąbki i miękkiej pasty, co idealnie wykończy lakier. Stosowanie past typu one-step i jednego przejścia polerką wprawdzie znacznie poprawi połysk, ale nigdy nie zapewni takiego efektu, jak korekta dwuetapowa.

MASZYNY POLERSKIE ROTACYJNE
(wybierz jeden produkt, lub polerkę OSCYLACYJNĄ)

W przypadku drugiego etapu polerowania najlepiej wykorzystać polerkę oscylacyjną, miękką gąbkę i miękką pastę wykończeniową. Jeżeli takiej nie posiadamy takiej maszyny, można użyć tańszej polerki polerki rotacyjnej, choć w tym przypadku usuwanie drobnych rys zajmie więcej czasu.

Kabel należy przerzucić przez ramię, inaczej będzie on obijał się o lakier tworząc kolejne rysy. Polerkę należy prowadzić pewnie, a korektę robić fragmentami mniej więcej 70x70 cm. Maszynę trzeba przesuwać najpierw góra-dół, pasek przy pasku. Potem ten sam fragment polerujemy od lewej do prawej, też raz przy razie. W ten sposób unikniemy nieprzepolerowanych fragmentów.

Polerki rotacyjnej należy używać w zakresie ok. 2000-4000 obr./min. Wyższe obroty zalecane są szczególnie do głębokich rys. Polerkę oscylacyjną najlepiej ustawić na 80-90% możliwości. Pamiętaj, że im wolniej prowadzisz maszynę, tym skuteczniej usuwasz rysy. Szybkie machanie polerką w różnych kierunkach tylko przedłuży cały proces.

Nie powinno się zatrzymywać polerki rotacyjnej w jednym miejscu. Można w ten sposób uszkodzić lakier. Aby tego uniknąć warto raz na czas przyłożyć zewnętrzną część dłoni do lakieru, by sprawdzić jego temperaturę. Przydatnym gadżetem jest też pirometr (termometr na podczerwień). Lakieru nie powinno się rozgrzewać ponad 120 stopni Celsjusza.

Trzeba też pamiętać, by gąbka była czysta. Nie należy polerować lakieru gąbkami zaklejonymi starą pastą polerską, gdyż nigdy nie usuniemy wtedy wszystkich rys. Aby oczyścić gąbkę można ją wypłukać pod ciepłą wodą, a następnie wysuszyć. Jeżeli chodzi o pasty, naszym wyborem jest Menzerna. Ale pracujemy z powodzeniem także na pastach Nanolex oraz 3M.

Plusy i minusy maszyn rotacyjnych

Wysoka skuteczność usuwania rys

Trudne prowadzenie po lakierze, polerka lubi uciekać

Trudności z usuwaniem swirli i hologramów

Możliwość uszkodzenia uszczelek, plastików, rantów

Plusy i minusy maszyn oscylacyjnych (orbitalnych, DA)

Łatwe prowadzenie, można to robić jedną ręką

Bezpieczne dla uszczelek i plastików

Niższa skuteczność w przypadku twardych lakierów

PASTY POLERSKIE
(wybierz przynajmniej 2 pasty)

Jak usuwać najgłębsze rysy? Jeżeli już przebija się podkład, trudno będzie taką rysę usunąć całkowicie. Można to jednak znacznie zamaskować, rozgrzewając lakier wzdłuż za pomocą twardej gąbki i polerki rotacyjnej. W przypadku najgłębszych, do blachy, nie przyniesie to jednak efektu. Wymaga to też doświadczenia, gdyż sytuację zamiast poprawić, można też pogorszyć.

Jak myć samochód po korekcie lakieru? Rysy zostały usunięte, a to jak szybko wrócą zależy już tylko od nas. Zasada jest prosta - im mniej tarcia lakieru, tym efekt utrzyma się dłużej. Wizyty na myjniach automatycznych, mycie szczotką czy twardą gąbką szybko spowoduje, że na powierzchni lakieru znowu pojawią się rysy.

Dlatego samochód trzeba myć przede na myjniach bezdotykowych. Jeżeli brud przykleił się na tyle, że nie da go się usunąć ciśnieniowo, trzeba sięgnąć po miękką gąbkę. Uprzednio trzeba dokładnie opłukać lakier. Następnie nałożyć na auto pianę aktywną, bądź szampon, potem dokładnie, lecz bez nadmiernego dociskania, przetrzeć całe auto.

PO

PRZED

PRZED

PO

PRZED

PO

PO

PRZED

PRZED

PO

EFEKT
KOŃCOWY

EFEKT
KOŃCOWY

NASZA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAMY Z USŁUG ADOBE TYPEKIT, GOOGLE ANALYTICS, DISQUS ORAZ FACEBOOK.