Piotr Lisowski

4 STY 12:35

Škoda Octavia RS

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków

Silnik benzynowy ma teraz w podstawowej wersji 230 KM, a moment obrotowy 350 Nm dostępny jest już od 1500 obr./min. W ofercie czeskiego producenta jest RS z 184 konnym dieslem, co pozwala rozpędzić się do setki w 7,9 s. Co ciekawe ta odmiana występuje też w z napędem 4x4.

Symbol RS pojawił się w historii czeskiej marki już w 1974 roku, gdy zaczęto go wykorzystywać do oznaczania konstrukcji wyczynowych. Dla topowych, sportowych odmian modeli drogowych symbol stosowany jest od roku 2000. Škoda Octavia RS została wyprodukowana już w ilości ponad 200 000 egzemplarzy, z czego połowa przypada na produkowaną od 2013 roku trzecią generację.

Czeski producent pokazał topową pochodną modelu Octavia, czyli wersję RS. Auto wyróżnia nowy pas przedni z szerszym grillem, zmodyfikowany tył i wnętrze o sportowym charakterze. Obok świateł dziennych, tworzonych przez paski LED w reflektorach głównych, przednie oświetlenie kompletują 4 przednie lampy wykonane w pełni w technologii LED i wyposażone w funkcję adaptacyjnych świateł przednich AFS.

Tył także wyposażony jest w standardzie w oświetlenie LED, które wykorzystywane jest dla tylnej tablicy rejestracyjnej i modułów świetlnych, gdzie diody tradycyjnie tworzą motyw w kształcie litery C.

Nowa Octavia RS występuje w odmianach limuzyna i kombi. Każda z nich dostępna jest z dwoma jednostkami napędowymi. Silnik 2.0 TDI dostępny jest niezmiennie z mocą 184 KM, zaś benzynowy 2.0 TSI ma teraz moc 230 KM. Jest to obecnie najmocniejszy seryjnie oferowany wariant w historii tego modelu.

Wnętrze nowej Octavii RS wyróżniają przede wszystkim fotele RS-Sport, zapewniające odpowiednią stabilność dzięki głębokiemu wyprofilowaniu. Obok standardowej kombinacji tapicerki skórzanej i tkaniny pojawiła się także opcja wykończenia z Alcantary.

Wielofunkcyjna kierownica wyposażona jest także w łopatki skrzyni biegów, przy konfiguracji z DSG. Standardowe wyposażenie obejmuje również nastrojowe oświetlenie Ambiente, czy dyskretnie podświetlające wewnętrzne klamki drzwi. Poza tym pod fotelem pasażera ukryta jest parasolka, a lampę LED z bagażnika wersji kombi można wyjąć i korzystać z niej jak ze zwykłej latarki.

Właściwości jezdne nowej, sportowej Škody buduje także obniżone o 15 mm i utwardzone zawieszenie, rozstaw tylnych kół poszerzony o 30 mm wobec poprzednika i sportowy układ hamulcowy z zaciskami pokrytymi czerwonym lakierem. Standardowo model oferowany jest z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 18 cali, które opcjonalnie można zamówić w rozmiarze 19 cali.

Charakter prowadzenia może być regulowany przez kierowcę poprzez adaptacyjne zawieszenie (Dynamic Chassis Control), które pozwala wybrać pomiędzy komfortowym, normalnym i sportowym profilem jazdy. Moc silnika jest przenoszona na tylne koła dzięki systemowi kontroli trakcji ESC z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+.

Silnik 2.0 TSI w nowej Octavii RS generuje 230 KM i duży moment obrotowy 350 Nm, który jest dostępny w zakresie już od 1500 obr./min. Napędzana na przednią oś Škoda osiąga 100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi aż 250 km/h.

Wg producenta wynik zużycia paliwa w cyklu mieszanym wynosi przy tym zaledwie 6,5 l/100 km, w przypadku limuzyny ze skrzynią ręczną. Standardowa przekładnia manualna może zostać opcjonalnie wymieniona na sześciostopniową automatyczną przekładnię dwusprzęgłową DSG.

W przypadku wysokoprężnego wariantu Octavii RS do napędu służy sprawdzony silnik 2.0 TDI o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm, dostępnym już od 1750 obr./min, co przekłada się na przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 sekundy. Obok opcji skrzyni DSG, wariant RS 2.0 TDI dostępny jest z wyborem napędu na oś przednią lub wszystkie 4 koła.

Topowy system nawigacji Columbus posiada szklany wyświetlacz o przekątnej 9,2 cala, hotspot WLAN i opcjonalny moduł LTE. Nowe funkcje obejmują między innymi wspomaganie przy manewrowaniu z przyczepą oraz ostrzeganie przed uczestnikami ruchu w martwym polu i nadjeżdżającymi pojazdami, gdy kierowca wycofuje się z miejsca parkingowego.

Nowa Octavia debiutuje na rynku z ceną rozpoczynającą się już od 66 670 zł za wersję z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM. Wersja benzynowa o mocy 180 KM z napędem 4x4 i skrzynią DSG oznacza wydatek od 105 360 zł podstawowe z tym silnikiem wyposażenie Ambition i 110 050 zł za najwyższą wersję Style. Najmocniejszy diesel 184 KM z tym samym napędem i skrzynią to już przedział od 113 290 zł do 117 970 zł. Ceny nowej Octavii RS nie zostały jeszcze ujawnione.

Wiemy za to, że obecnie dostępna generacja RS przed liftingiem wyceniona została na 110 340 zł z silnikiem 2.0 TSI 220 KM i 113 040 zł za wersję diesel 184 KM z napędem na przód. Benzynowa odmiana RS 230 to już wydatek 122 140 zł w przypadku limuzyny i 127 190 zł dla wersji kombi.

NASZA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES. KORZYSTAMY Z USŁUG ADOBE TYPEKIT, GOOGLE ANALYTICS, DISQUS ORAZ FACEBOOK.

proszę, wyłącz adblocka
reklamy na leftlane.pl nie zasłonią ci żadnych treści,
nie będą też same z siebie wydawały dźwięków